Automatgearkasser

Automatgear er virkelig behageligt at køre med, og når man først har vænnet sig til det, bliver det nærmest uundværligt i bilen.

Desværre er det utrolig dyrt at reparere automatgear'et, når det går i stykker. De fleste bilfabrikanter foreskriver service af deres automatgearkasser med et interval på mellem 30.000 og 60.000 km., alt afhængig af kørselsmønster, så kører du meget med trailer, eller er din bil chiptunet og ofte bliver udsat for hårde accelerationer, bør du udskifte automatgearolien og filteret oftere end foreskrevet.

Nogle bilfabrikanter oplyser at det er "LIFETIME" (livstids) olie der er påfyldt deres automatgearkasser, og dermed sagt behøver man ikke at spekulere på service/olieskift af sin automatgearkasse, men hvad er  "LIFETIME" hvis man spørger bilfabrikanterne? Hvor længe er en ny bil tiltænkt at skulle holde, og hvor længe forventer forbrugerne at de skal holde? Lifetime er beregnet til 7 år, eller hvad der svarer til 150.000km.!! Men hvad så bagefter? Her i landet kører vi jo over det dobbelte, før bilen ses som udtjent, så derfor vil det klart være en fordel, løbende at få lavet et service/olieskift for at forebygge nedbrud af sin gearkasse.

Som vi siger : Det er billigere at forebygge, fremfor at skulle helbrede senere hen, da udskiftning eller ombytning af en automatgearkasse, kan løbe helt op imod 100.000 kr. 

 

På billedet her til venstre for, kan man tydeligt se forskellen mellem ny og gammel aut.gearolie ifb. m. en skylning

Til forebyggelse af nedbrud, og til afhjælpning af driftsproblemer med automatgear'et, grundet gammel, dårlig, forurenet eller forkert aut.gearolie, har vi en ATF 4400 aut.gearolie maskine, som kan skifte 99% af gearolien i hele systemet.

Uden denne maskine kan man reelt set kun skifte 50-60% af den totale oliemængde, da man kun kan aftappe den olie der ligger i gearkassens bundkar. Med denne maskine kan vi skylle både konverter og gearoliekøleren, som indeholder den resterende mængde gearolie. Ligeledes bruges den også til at skylle det resterende system efter automatgearkasse nedbrud, da der så pludselig kan være spåner i hele gearolie systemet.

Ved uregelmæssigheder og driftsproblemer med din gearkasse, kan vi tilbyde dig at skylle den med et additiv der renser, og fjerner skidt og aflejringer inde i gearkassen, hvilket vi har gode erfaringer med. Dog er der ingen garanti for at den kan løse lige netop dit problem, men det er en mulighed vi tilbyder, før man bare vælger at erklære gearkassen for defekt og udskifte den.